Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Ahoj, bežne vstávam o 5:30 hod., akurát v nedeľu, pokiaľ je možnosť, tak až 7:30. Káva a venčenie psíka je ranný rituál. V čase od cca 7:00 sa pustím do všetkých e-mailov a pomaly začne kolotoč telefonátov. Úprava ponúk podľa požiadaviek klientov, rozvrh obhliadok, obvolávanie nových ponúk, dojednávanie všetkých stretnutí. V prípade potreby návšteva v HALO kancelárií, ale väčšinu času som v teréne a všetko čo sa dá riešim cez telefón.
Podvečer, keď sa vrátim domov, v čase 18:00-21:00 nahadzujem nové ponuky, tlačím a viažem kúpne zmluvy, dokončujem administratívu. Ono každý deň je individuálny, lebo každý deň ma niečo nové čaká.
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklér pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Najviac obhliadok je v sobotu a nedeľu, keď má väčšina ľudí voľno. Tak isto sú na tom aj sviatky. Sem tam sa podarí, že mám vo štvrtok nedeľu :) .....čiže voľnejší deň.
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
Tu je to dosť individuálne, zaleží koľko obchodov mám otvorených, koľko mám obhliadok v danom mesiaci. Asi top mesiac bol 13 nových ponúk. Tiež som mal mesiac, keď som nechcel už naberať nové ponuky. V tom mesiaci som mal cez 30 obhliadok a nechtiac som pri nich spravil 8 nových ponúk. Ale snažil som sa hlavne pomôcť záujemcom predať pôvodnú nehnuteľnosť a tým urýchliť kúpu novej, nie jedenkrát sa to podarilo.
Spraviť samotnú ponuku potrebuje svoj čas, od profesionálnych fotiek, cez homestaging až po samostatnú kompletnú prípravu. Nedávno som takto pripravoval jeden byt 3 dni a po zapnutí ponuky som podpisoval jeho rezerváciu o 4 hodiny. Jednoducho povedané STÁLO TO ZATO a predávajúci bol nadmieru spokojný.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Fuuuu....., určite na niečo zabudnem, ale katastrálny portál, čítanie listov vlastníctva, čítanie máp, dedičské - darovacie - kúpne pravidlá pri predaji, doživotné užívania, rozlišovanie parciel, druhy pozemkov a stavieb, stavebné zákony, energetickú legislatívu (voda, elektrika, plyn, odpad, internet...), stavebné bytové družstvá, znalosti o stavebníctve (strechy, statika, vlhkosť nehnuteľností, stavebné materiály.....), GPDR - ochrana osobných údajov, bankové znalosti ohľadom hypotéky - prípade prevodu nehnuteľnosti, znalosti ohľadom znaleckého posudku, jazda autom, telefonovanie s klientmi, e-mailová komunikácia, znalosť regiónu, znalosť cien nehnuteľností, kompletné administratívne vedomosti od rezervácie až po vklad na kataster a odovzdanie nehnuteľnosti, marketing, psychológia a ďalšie veci.......
Ale asi najpodstatnejšie je vedieť počúvať klientov, byť im oporou, psychológom, priateľom, no zároveň mať správny odstup, aby sme sa dosiahli spoločný cieľ.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
No, konkurencia..... často krát si spravi konkurencia sama také meno, že idú klienti k nám. Určite je dôležité venovať dostatok času svojej práci. Pokiaľ má niekto pocit, že dnes odrobil 8 hodín a vypne telefón alebo nereaguje na email, tak to určite nieje realitný maklér. Treba urobiť veľké množstvo mravčej práce o ktorej veľakrát ani klient nevie, často sa o tejto práci dozvie až po ukončení obchodu. Od konkurencie nielen mňa odlišuje aj fakt, že sme jeden veľký celoslovenský tím a máme za sebou veľkú a už aj známu značku HALO reality.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitného makléra potešiť?
Usmiatych ako ja, to chceme asi všetci. Sme rôzny ľudia, ale keď príde záverečný úsmev a vzájomné ĎAKUJEM, to nielen mňa, ale zrejme každého poteší.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Bola to moja prvá ponuka. Slobodná mamička potrebovala predať rodinný dom, bolo to dosť ďaleko a nemala auto. Jedna realitná kancelária jej to predávala 2 roky. Prišiel som, nafotil som a predal som :) Bol to ideálny stav, keď klient má dostatočnú dôveru a dá nám kľúče od nehnuteľnosti, ako sa stalo aj v tomto prípade. Celé to trvalo dva a pol týždňa, pričom dostala omnoho viacej ako chcela. Kupujúci predával ešte k tomu aj garáž. Bola to vzdialenosť cez 200km, ale aj tú sa mi podarilo predať. Tak za prvý mesiac sa podarili hneď dva obchody. Dodnes neviem, ako presne sa mi to podarilo :)))
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako maklér zažil počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Každý deň sa snažím žiť z úsmevom, som veselá povaha a klientom to aj pomáha, aby sa viacej uvoľnili. Potom sa vieme aj lepšie vyrozprávať. Veselé je to skoro vždy, ale hlavne keď začnem umývať okná, riad na linke, vysávať, prach utierať..... Nosím si v aute "hudobné nástroje" na upratanie nehnuteľností :).
Dnes už úsmevná bola obhliadka, keď som skončil na pohotovosti. Vzadu na lúke za domom sa pásla jalovica, bola to kamarátka, nakoľko mám rád zvieratá. Pri jednej obhliadke ma nabrala na rohy a zlomila mi rebro, nevšimol som si že sa hára. Po štyroch dňoch na ďalšej obhliadke sa daný dom predal. Zaujímavá skúsenosť tiež bola, keď som chcel fotku strechy v hospodárskej budove. Zlomila sa mi doska a prišiel voľný pád z výšky asi 4m. Našťastie tam bolo seno..... asi za 2 týždne som dom aj s hospodárskou budovou predal.
Ďalšia veselá skúsenosť bola pri vysávaní štvorizbového bytu. Naštartoval som môj priemyselný vysávač a vytiahol tretinu plávajúcej podlahy v izbe. Najprv zdesené pohľady a potom smiech, samozrejme celú podlahu som tak spravil, že už ju vysávač nevytiahne. Rezerváciu na tento predaj som ešte k tomu podpisoval na Silvestra o 20:30 :) Opravenú podlahu si pochvaľoval aj nový majiteľ a moja trpezlivá manželka ma pustila domov o 22-hej na Silvestra s úsmevom.
Ono skoro vždy príde k niečomu veselému, niekedy v prvom momente je to skôr šok, ale vždy je to o tom, ako to človek podá a ako sa k tomu postaví.
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predával už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Hlavne sa musí neustále učiť. Práca realitného makléra je náročná, potrebné je sledovať zákony, nové trendy a stále sa učiť. Chybám sa nevyhne ten kto pracuje, ale treba sa vedieť poučiť a predchádzať im. Aj pri našej práci platí pravidlo: DVA KRÁT MERAJ A RAZ REŽ. Je to veľmi dobrý pocit, keď zavolá ten istý klient a chce jedine mňa pri kúpe ďalšej nehnuteľnosti, prípadne pri predaji.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Aj ja ďakujem veľmi pekne za rozhovor.