Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Môj pracovný deň bol v začiatkoch dosť náročný. Teraz mi začína približne okolo deviatej a to príchodom do kancelárie. Vybavenie administratívy, telefonáty s klientmi, náber nehnuteľností, foteniem stretnutie s potencionálnymi kupujúcimi a predávajúcimi pri podpise kúpnych zmlúv, prepisy energii a odovzdávanie nehnuteľnosti. Samozrejme nesmiem zabudnúť na obhliadky nehnuteľnosti. Z kancelárie odchádzam cca okolo sedemnástej hodine, ale keď to práca vyžaduje, pracujem aj večer doma. Každý deň je ale samozrejme špecifický a záleží od daných situácii, málo kedy sa stane, že všetky úkony sú v jeden deň a naraz.
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklér pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
To je špecifická otázka, keďže sa venujem realitám na profesionálnej úrovni, tak nemám presne stanovené pracovné dni, ani čas. Jednoducho povedané, pracujem sedem dní v týždni a vychádzam z potrieb klientov. Klienti sú najdôležitejšie, čo v tomto biznise máte, takže keď ma potrebujú tak som im k dispozícii.
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
Mesačné naberiem okolo desať nehnuteľností, niekedy viac, niekedy menej. Moja práca spočíva výlučne na odporúčaní a telefonátov od klientov cez recenzie.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Pri tejto práci je najdôležitejšie, aby maklér mal vedomosti a mal rodený talent predávať. Bez vedomosti je realitný maklér len hanbou na realitnom trhu a kazí dobré meno v lokalitách všetkým realitným kanceláriam.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Je tu veľa vecí, samozrejme. To prvé, čo si klienti všímajú a to aj vtedy keď ešte ani nerozmýšľajú o predaji je kvalita fotiek, textov a samotnej prezentácie nehnuteľnosti. Ako som už spomínal, sú to hlavne vedomosti a servis, ktorý im realitný maklér poskytuje. Klienti teraz dosť vnímajú recenzie a osobné odporúčania. Dôležitá je aj verbálna a neverbálna komunikácia ako s predávajúcim, tak s kupujúcou stranou.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitného makléra potešiť?
Mám šťastie na klientov, sú väčšinou fantastickí a vďační. Samozrejme, že sú aj takí, ktorí nie sú ideálni, ale skúsený maklér dokáže vyjsť aj s touto kategóriou klientov. Vie ma potešiť, keď sú klienti spokojní - poďakujú mi a veľkú radosť mám, keď mi zavolajú noví klienti a povedia mi, aby som predal aj ich nehnuteľnosť, na základe odporúčania od predchádzajúcich mojich klientov.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Samozrejme že áno, bol to trojizbový byt v Poltári. Doteraz si pamätám ako som si niekoľko krát pred podpisom kontroloval všetky dokumenty. A pamätám si aj slová klientky po obchode. Hovorí mi, som spokojná, všetko prebehlo hladko, odpovedal som ďakujem. A následne sa ma opýtala koľko ste už predal nehnuteľnosti, odpovedal som protiotázkou, čo si myslite? Klientka mi povedala 50, usmial som a povedal som jej, že toto bol môj úplne prvý predaj. Pozrela na mňa a povedala, z vás bude raz veľmi dobrý maklér.
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako maklér zažil počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Za tie roky ich je samozrejme veľa, ale jedna bola špecifická. Predával som družstevný byt a klientke som poslal zmluvu na prečítanie. Poslala mi ju naspäť a vymazala všetky body kde boli zákony. Pricestovala zo zahraničia aj s ex-manželom, ktorý mal byť ešte viac nespokojný. Stretli sme sa teda v kancelárii a ex-manžel mi bokom povedal, že či keď nechám zmluvu v takom stave ako ju ona upravila, či to bude v poriadku. Lebo on je to vravel, že tá zmluva bude zlá, ale priznal sa mi, že on už nemá na ňu nervy. Išli sme teda k notárovi a zmluvy sme overili, peniaze sme previedli. Klientka sa zdvihla a povedala, že ona na bytové družstvo nepôjde, kým notár tú jej zmluvu neuloží do depozitu. Notár si zmluvu prečítal a opýtal sa kto robil zmluvu, klientka povedala, že maklér, ale jej právnik ju opravil. Gól bol, že notár ju vyhodil a povedal jej, že tento zdrap do depozitu v žiadnom prípade nezoberie. Mne to nedalo a keď sme vyšli od notára, opýtal som sa jej, prečo jej to ten jej právnik takto zmenil. Odpoveď bola na zamyslenie, to som vymazala ja, nebudem niečo podpisovať čomu nerozumiem. Ostatní sme sa pozreli na seba a potajomky sme sa smiali.
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predával už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Rozumiem, čo musí urobiť no rozkázať im to nebude mať žiaden efekt. Realitný maklér si to musí zaslúžiť a klienti to musia oceniť. A to hlavne svojimi vedomosťami, zorganizovaním obchodu a navyše, nakoniec ich aj odmeniť. Mám klientov, ktorým som predal už desať nehnuteľností a mám aj rodiny kde som skutočne ich osobný realitný maklér.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
V pohode a pekný deň prajem.