Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Môj pracovný deň je taký, aký si naplánujem. Výhodou práce makléra je, že som pánom svojho času a viem si prispôsobiť deň a rozdeliť si ho tak, aby som sa mohla venovať aj svojej rodine a koníčkom. Samozrejme sa často musím prispôsobiť aj klientom.
Väčšiu časť dňa venujem komunikácií s klientmi, obhliadkam nehnuteľností, pri nábere novej nehnuteľnosti ju idem nafotiť/naskenovať, vypracujem inzerát a podľa potreby urobím k nehnuteľnosti pôdorys a vizualizáciu. Okrem toho sledujem ponuky konkurencie kvôli porovnaniu a nastaveniu cien. Po rezervovaní nehnuteľnosti pripravujem podklady na zmluvnú dokumentáciu a na kataster. Práca makléra si vyžaduje aj vzdelávanie sa v rôznych oblastiach.
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklérka pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Vyťaženosť závisí od toho koľko má maklér ponúk, obhliadok a rozpracovaných obchodov. Vždy sa snažím byť voči klientom flexibilná. Najčastejšie bývajú obhliadky v poobedných hodinách, prípadne cez víkend. Závisí to väčšinou od pracovného času klientov ale aj od ročného obdobia. Vo voľnom čase si rada čítam, vzdelávam sa a píšem články na náš web. Nedeľu sa snažím si nechať pre rodinné aktivity a oddych.
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
To je skôr individuálne, niektorý mesiac viac, iný zasa menej. Samozrejme pre makléra je dôležité, aby mal viacero ponúk, ideálne podobných nehnuteľností, aby mal čo klientom ponúknuť a predávať.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Maklér by mal mať prehľad. Mal by vedieť dobre komunikovať s klientmi, usmerniť ich a najmä vypočuť ich požiadavky. Mal by vedieť klientom poradiť a informovať ich o celom priebehu spolupráce. Mal by poznať realitný trh a najmä lokalitu, v ktorej pôsobí. Je dôležité samovzdelávanie, či už stavebnom odvetví alebo aj v oblasti IT technológií.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Úspešného makléra je vidieť. Vystupuje ako profesionál, rozumie sa svojej práci, má veľa ponúk a ponúka kvalitné služby.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitnej maklérky potešiť?
Práca s ľuďmi je náročná a zároveň zaujímavá. Mne sa páči, že každá spolupráca je iná. Samozrejme spolupráca s klientom, ktorý je príjemný, rozumný a trpezlivý, je najlepšia. Keď je obchod rýchly, bez problémov a klient je spokojný, ste spokojný aj vy. No v dnešnej dobe sa stáva stále častejšie, že sa obchod skomplikuje a vtedy je úlohou makléra komunikovať a upokojiť klientov, vysvetliť im situáciu a nájsť vhodné riešenie.
Mňa poteší, keď klientom pomôžem, keď úspešne uzavriem obchod a sú spokojné obe strany, či už predávajúci alebo kupujúci. A keď vás za prácu pochvália a odporúčajú ďalej a vracajú sa k vám, znamená to, že svoju prácu robíte naozaj dobre.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Pamätám si každý realitný obchod. Môj prvý predaj bol dvojizbový byt a popravde to bolo veľmi rýchle a našťastie bez komplikácií. Klienti boli veľmi príjemní. Byt sa predal po druhej obhliadke, celý proces trval mesiac vrátane vypracovania znaleckého posudku, schválenia hypotéky kupujúcej a podpisov zmlúv.
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako realitná maklérka zažila počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Veselých a vtipných zážitkov je veľa, či už pri nábere novej ponuky alebo na obhliadkach.
Asi najviac komická bola obhliadka s dvomi staršími dámami, kedy sme prišli na rodinný dom a majiteľ sa kúpal na záhrade. Bol to milý starší pán, no keď vyliezol z bazéna a zbadala som jeho plavky- tangá a nafukovačku okolo pása v tvare káčera, nevedela som, či sa mám smiať alebo plakať. Záujemkyne boli v rozpakoch a do domu sa nešli ani pozrieť a rýchlo odišli...
Ďalší zážitok som mala pri stretnutí s majiteľkou rodinného domu, keď sme sa stretli na dome a mala som zaradiť nehnuteľnosť do ponuky. Pri opise domu po telefóne, som vedela, že je dlhšie neobývaný, ale inak udržiavaný a v dobrom stave. Po otvorení dverí som skamenela. Neporiadok, pleseň a metrové pavučiny (mám arachnofóbiu). Dom bol okrem toho v dezolátnom stave. Napriek všetkému som si zachovala profesionalitu a odhodlala som sa vstúpiť. V jednej miestnosti, myslím že to bola kuchyňa, som zbadala na stene nadomnou obrovského pavúka, ale naozaj veľkého kútnika. Zbadala ho aj majiteľka aj jej brat, ktorý tam bol s nami. Nastala panika, krik a útek. Napodiv prvý vyutekal brat majiteľky :D
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predávala už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Maklér by mal byť profesionál, ale aj človek, ktorý vie vypočuť, pochopiť a súcitiť s klientmi. Často sa za predajom a kúpou skrývajú životné situácie, ktoré sú smutné a náročné. Niekedy sa maklér musí riadiť okrem rozumu aj srdcom. Občas sa stane, že to klient zneužije, ale to už je žiaľ riziko tejto práce. Snažím sa s klientmi jednať na rovinu a verím, že majú vo mňa dôveru.
Áno, mám klientov, ktorí ma oslovili na základe odporúčania alebo som už s nimi spolupracovala v minulosti. Vždy ma to veľmi poteší a uistí, že svoju prácu robím dobre.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Ďakujem, pekný a úspešný deň :)