Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Ahoj. Dobrá otázka :-). Je to veľmi individuálne. Počas pracovného dňa musím stíhať obhliadky so záujemcami o kúpu inzerovaných nehnuteľností, administratívu prebiehajúcich obchodov a aj nábery a spracovanie nových nehnuteľností do ponuky. To posledné väčšinou stíham večer, keď deti už spia :-)
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklér pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Často pracujem vtedy, keď majú ostaní voľno. Takže poobedné hodiny, keď ľudia prídu z práce a majú záujem o obhliadku alebo cez víkendy a sviatky.
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
Priemerne je to 3-5 ponúk do mesiaca. Možno sa to bude niekomu zdať málo, ale zodpovedne pripraviť nehnuteľnosť na predaj je niekedy proces aj na niekoľko týždňov až mesiacov. Často nie sú napríklad zapísané na liste vlastníctva hospodárske budovy a toto je potrebné riešiť. Samotná prezentácia, profesionáne fotky, video alebo 3D obhliadka si tiež vyžadujú čas a prípravu. Keď sa táto príprava nepodcení a urobí sa správne, tak často potom samotný predaj ide rýchlo a bez zbytočných problémov. Predčasom som takto pripravoval dom do ponuky 2 týždne a podarilo sa ho predať za plnú cenu na prvej obhliadke do 24 hodín od zverejnenia.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Samozrejme musí ovládať prácu s katastrom a mapami a musí mať prehľad o aktuálnej legislatíve, o stavebnom a katastránom zákone a podobne. Bez toho to nejde. treba povedať, že k týmto praktickým schopnostiam musí byť maklér aj tak trochu psychológ, keďže pracuje s ľudmi.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Určite používanie najmodernejších technológii a postupov pri prezentácii predávaných nehnuteľností. Úspešný maklér musí byť proklientsky orientovaný - musí teda urobiť pre klienta a úspešný predaj jeho nehnuteľnosti maximum. Doba, kedy maklér odfotil majiteľovu nehnuteľnosť na mobil aj s neporiadkom, odsúhlasil nezmyselnú cenu mimo trh a aj tak "nejako" tú nehnuteľnosť predal, je už našťastie preč. Majitelia sú náročnejší a začali vyžadovať kvalitu. Nakoniec, za službu - predaj svojej nehnuteľnosti za čo najlepších podmienok si platia a majú na to nárok.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitného makléra potešiť?
Mám rád klientov, ktorí mi dajú čas a priestor urobiť si dobre svoju prácu. Pripraviť si nehnuteľnosť pred predajom, nafotiť nehnuteľnosť za dobrého počasia, spracovať 3D obhliadku a ak je to potrebné aj vizualizáciu prípadnej prerábky. Niekedy mi takáto príprava môže trvať aj 10 dní, ale odmenou pre majiteľa môže byť, ako napr. nedávno pri predaji domu v Liptovskom Hrádku, predaj už na prvej obhliadke, a to dokonca za vyššiu cenu ako majiteľ požadoval. Prípravu nehnuteľnosti pred predajom netreba podcenovať, precíznosť sa vyplatí.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Môj prvý realitný obchod bol predaj štvorizbového bytu. Majiteľ sa pokúšal byt predať už niekoľko mesiacov a dal ho už pred nami do ponuky dvom iným miestnym realitným kanceláriám. Podarilo sa mi ho presvedčiť na spoluprácu, urobili sme maximum pre správny marketing a byt sa nám podarilo predať do pár týždňov. Bol to skvelý pocit :-).
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako maklér zažil počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Neviem či vtipnú, ale už som zažil veľa zaujímavých situácií. Raz sa mi záujemkyňa o byt otočila na prahu bytu, práve keď uvidela majiteľa vo dverách, zo slovami, že tento byt určite nechce. Bol som samozrejme zaskočený a prekvapený. Majiteľ mi následne vysvetlil, že to bola jeho bývalá manželka :-).
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Aj ja ďakujem veľmi pekne za rozhovor a prajem všetko dobré.