Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Ahoj, môj bežný pracovný deň a denný rozvrh je každý deň iný, je pestrý a vôbec nie je monotónny :) Okrem ranných rituálov, ktoré sú každý deň rovnaké, /raňajky s rannou kávou, zapnutie PC a už som "v práci" :)/ absolvujem naplánované stretnutia s klientmi, telefonáty, nábery, obhliadky, vybavovačky na úradoch a pod. Svoje pracovné povinnosti sa snažím naplánovať min. 2 týždne vopred, no občas sa stáva, že program klienti zmenia, pretože aj oni žijú svoje životy a niečo im vojde do cesty, čo im zabráni zúčastniť sa stretnutia. Sú dni, kedy som od rána do večera v teréne, potom sú dni, kedy sa venujem len administratíve, sú dni, keď si sledujem novinky zo sveta realít, študujem a čítam všetko, čo súvisí s realitami.
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklérka pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Pracovná vyťaženosť záleží od toho, na akej časti sinusoidy sa práve nachádzam a v ktorom ročnom období :), pretože v zimných mesiacoch, keď sa už o 16:00 stmieva, len ťažko je možné absolvovať obhliadky domov, kde práve záhrada a okolie je to, čo je lukratívne a zaujímavé a ťažko sa po tme budú klienti prechádzať po dvore, záhrade a svietiť baterkami. No a potom sú tu nárazové dni (nezáleží na ročnom období), keď som od rána do večera v teréne. Po týchto nárazových dňoch potom nastane útlm, ktorý trvá pár dní a zrazu mám voľno na rozdávanie, no a vtedy sa naplno venujem rodine, sebe, svojím koníčkom. Aj počas útlmových týchto dní sledujem svet realít. Práve v tomto je čaro tejto práce, človek nevie, čo ho kedy presne čaká :)
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
V priemere 2-3 nehnuteľnosti mesačne s tým, že viac menej moje nábery sú na základe doporučení od mojich spokojných klientov, prípadne samotní moji klienti sa opätovne na mňa obrátia s dôverou a požiadajú o spoluprácu pri predaji/prenájme ich nehnuteľností.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Určite by mal mať prehľad o tom, ako sa hýbu v súčastnosti ceny nehnuteľností v lokalite, v ktorej pôsobí, aká je kúpna sila v jeho regióne a o aký druh nehnuteľnosti je v jeho lokalite a blízkom okolí najväčší dopyt. Preveriť technický a právny stav nehnuteľnosti a v prípade, že nehnuteľnosť nie je pripravená po právnej stránke k predaju, upozorniť na túto skutočnosť vlastníka a navrhnúť riešenie. Práca realitného makléra je práca s ľuďmi a tí sú rôzni. Maklér by mal byť ten, ktorý "hľadá cestu" nastavenia komunikácie s klientom a mal by sa vedieť ovládať, nepodliehať negatívnym emóciám v prípade, ak klient práve "nemá náladu". Počas celého procesu predaja, tz. od náberu až po ukončenie obchodu sa maklér na istý čas stáva tak trochu súčasťou rodiny klientov. Za každým obchodom je nejaký ľudský príbeh, životná situácia. Mal by byť preto v prvom rade empatický, ľudský, načúvať potrebám klienta a mal by mu vedieť poradiť. Realitný maklér je nielen obchodník, ale aj tak trochu psychológ.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Za každým úspešným maklérom je spokojný klient. Bez spokojného klienta sa nedá hovoriť o úspešnom maklérovi. Priznám sa, konkurenciu sledujem len čo sa týka ponúk a ich cenových relácií, ktoré nastavujú. Viac pozornosti im príliš nevenujem, pretože sa venujem mojím klientom a službám, ktoré im poskytujem k ich maximálnej spokojnosti - individuálny prístup, ľudskosť, schopnosť vcítiť sa do potrieb klienta, znalosti a novinky zo sveta realít a tak trocha aj zmysel pre humor (pokiaľ je to v danej situácii vhodné).
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitnej maklérky potešiť?
Mám rada všetkých klientov, aj tých, ktorí práve nemali svoj deň. Veď aj my, makléri, máme občas nie príliš dobré dni. Najväčšou odmenou pre mňa je spokojný klient, ktorý svoju spokojnosť prejaví tým, že sa opätovne vráti a požiada o moje služby, alebo svoju spokojnosť prejaví v niekoľkých vetách a napíše recenziu, ktorá ma zakaždým nesmierne poteší. Teším sa z každej recenzie ako malé dieťa :) Samozrejme veľmi ma poteší, ak ma osloví nový klient, pretože jeho známy/známa mu povedali, ako veľmi boli spokojní s mojimi službami. No a najviac ma teší každý úspešne ukončený obchod.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Na môj prvý obchod si veľmi dobre pamätám a v živote na neho nezabudnem. Jednalo sa o predaj jednoizbového bytu. Žiaľ, k obchodu nakoniec nedošlo, pretože v deň podpisu kúpnych zmlúv si kupujúci zmyslel, že financovať bude cez vinkulovaný účet, o čom pri podpise rezervácie nepadlo ani slovo a keďže predávajúci s tým nesúhlasil, obchod sa nakoniec neuskutočnil. Paradoxne to dnes nepovažujem za neúspech, pretože predávajúci je doteraz mojím klientom a sprostredkovala som mu predaj viacerých jeho iných nehnuteľností :)
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako realitná maklérka zažila počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Ach jaj, tých vtipných príhod je veľa, no jedna z nich je unikát :) Volal klient a hneď, bez toho aby sa predstavil, rovno na mňa vybehol s tým, že to čo píšem, to chce kúpiť. Samozrejme, nevedela som presne, čo má na mysli, o akú nehnuteľnosť sa jedná, keďže tých nehnuteľností a popisov (teda to, čo píšem) je viac, tak som ho požiadala, aby bol konkrétny a povedal mi, čo konkrétne číta, aký text, o akú nehnuteľnosť sa jedná, v ktorej lokalite. No a namiesto odpovede som sa dočkala reakcie: " Čo ste to za maklérku, keď neviete, čo píšete?" a zložil :) Nebudem radšej presne citovať ako to povedal :)
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predávala už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Mal by byť vďačný za každého jedného klienta, mal by mu to dať aj najavo. Každého jedného klienta po ukončení obchodu obdarujem malou pozornosťou, úprimne sa poďakujem za prejavenú dôveru a spoluprácu. Mám klientov, ktorí sa opätovne vracajú, ktorým som viackrát sprostredkovala predaj alebo kúpu a ktorí svoju pozitívnu skúsenosť s mojimi službami posúvajú ďalej medzi svojich známych. Mám klientov, s ktorými si už aj tykám a stali sa mojimi priateľmi. A to ma nesmierne teší - spokojnosť klienta.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Aj ja ďakujem veľmi pekne za rozhovor a prajem veľa úspechov.