Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Ahoj, jediné, čo je počas školského roka u mňa bežné je, že zanesiem deti do školy. Všetko ostatné sa začína plánovaním v 1. pracovný deň, ktorý je zvyčajne tým najrušnejším. Po "rozvoze" ratolestí kancelária, rozplánovanie povinností (obhliadky, spracovanie ponúk, porady, množstvo telefonátov, mailová agenda, náber nehnuteľností do ponuky, kontaktovanie dopytujúcich klientov, agenda právneho servisu pre prebiehajúce obchody, aktualizácia ponúk, sociálne siete a mnoho iného), každý deň je iný a rôzne náročný. Cestou, ako to zvládnuť, je si to dobre rozplánovať. Samozrejme, po práci opäť naspäť k rodine :)
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklérka pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Je to veľmi individuálne. Keď maklér chce, má čo robiť aj 16 hodín denne. Sú ale dni, kedy si dokážem urobiť "voľnejšie" aj niekoľko hodín, niekedy aj 1/2 dňa, ak si to súkromie vyžiada. Pracujem, dá sa povedať, nonstop, som klientom k dispozícii vždy, keď je to potrebné. No neteším sa, keď je to počas pracovných dní neskôr, ako po 20. hod. a počas víkendu v nedeľu. Priznávam ... :)
Koľko naberieš priemerne mesačne nových realitných ponúk do svojho portfólia?
Priemer je niekde medzi 5-10 ponukami, niekedy sa podarí aj viac. Závisí od aktuálneho pracovného tempa, ale aj obdobia. A, samozrejme a v prvom rade od klientov.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Základom je práca s počítačom, fotoaparátom, orientácia v problematike realitného biznisu a postupoch pri obchode (čo sa maklér samozrejme musí naučiť školeniami a kaučingom svojho manažéra), schopnosť navnímať a nacítiť nehnuteľnosti, pretože tie makléra živia. Ďalej to určite nepôjde bez húževnatosti, bez schopnosti byť občas mediátorom, bez empatie, trpezlivosti a slušného správania sa. Celá táto práca je v nemalej miere o vzťahoch s klientami, toto je potrebné si uvedomiť. Nie sú každý deň Vianoce...
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Podľa mňa prístup a služby, ktoré dokáže maklér ponúknuť. Ak si niekto myslí, že stačí, aby našiel nehnuteľnosť, presvedčil majiteľa, aby mu predaj svojej nehnuteľnosti zveril do rúk, potom odflákne prezentáciu a komunikáciu s tým, kto mu dôveruje, takto určite v tomto svete neprerazí. Kvalita práce, komunikácia, schopnosť predať, nie predávať, má odlišovať konkurentov. A prerazí ten, kto má dobré referencie a ten, kto už o ničom nikoho presviedčať nemusí, pretože klienti ho chcú sami. To je začiatok sľubnej kariéry realitného makléra. Ale tu to len začína, netreba zaspať na vavrínoch, ako sa hovorí, vždy je čo zlepšovať.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitnej maklérky potešiť?
Najradšej mám, samozrejme tých, ktorí mi od začiatku do konca plne dôverujú. S takými nie sú žiadne problémy a zvyčajne všetko prebieha rýchlo a hladko. Keď spolupracujú všetky strany, pretože majú rovnaký cieľ, je to ideálne a vtedy to robí radosť každej zo zainteresovaných strán a opadáva aj stres. Najviac ma určite poteší, keď sú všetci spokojní, všetko v poriadku v rámci obchodu prebehne a potom s radosťou odovzdávam nehnuteľnosť novým majiteľom, prípadne nájomcom. Keď vidíte tú spokojnosť a radosť, ako v tej chvíli zo všetkých opadne strach, obavy a akí sú vám vďační, tak to je najviac.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Pamätám. Bol to predaj pozemku pre výstavbu rodinného domu v okrese Levice. Nooo, bolo to komplikovanejšie, hneď z prvej delenie pozemku, geometrický plán, čakanie, obavy, či a kedy to už bude a nech si to kupujúci nerozmyslia. Ale, všetko bolo nakoniec tak, ako malo byť, takže sa podarilo. A mala som šťastie na veľmi milých kupujúcich i predávajúceho, bol to poučný štart do práce makléra.
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako realitná maklérka zažila počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
Vtipnú, ani neviem.. Vtipní na príhodách sú skôr ľudia ako situácie. Pretože klienti sú rôzni. Obchody sú vážna a zodpovedná vec, tu ide u mňa sranda bokom. Ale, samozrejme, pri komunikácii s klientami sa veľa aj nasmejeme pri osobnejších témach. Vypočujete veľa príbehov, žiaľ, hlavne tých ťažších..
Na čom sa ale najčastejšie zasmejem, som ja sama pri práci, hlavne, keď je toho veľa a mám milión myšlienok v hlave. Raz sa mi napríklad stalo, že som cestou z uzavretia obchodu zapadla s autom v blate tak, že ma kupujúci aj predávajúci museli ťahať, tlačiť, kadejako vystrnadiť. To bola hanba, ale sme sa nasmiali všetci :)
Alebo napríklad, keď čakám klienta pri inom vchode bytového domu pred obhliadkou a nechápem, kde toľko je, alebo keď idem na obhliadku nehnuteľnosti 20 km od Levíc a na mieste zistím, že som si doma zabudla od nej kľúče, alebo, keď nepotrafím na miesto stretnutia ani s navigáciou. Vtedy sa smejem sama na sebe, či toto fakt môže byť :) Ale inak som v poriadku, to len sem tam :)
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predávala už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Maklér si musí vybudovať vzťah s klientami tak, aby sa na spoluprácu s ním opäť tešili a nebáli sa jej. Aby mu dôverovali a dali za neho ruku do ohňa aj vtedy, keď ho budú odporúčať svojím známym či priateľom pri inom predaji či prenájme. Aj HALO reality ako celoslovenská spoločnosť komunikuje dôležitú pravdu, a to, že "patriť k najväčším zaväzuje", a tak to presne je. Ak ste si raz vybudovali pozíciu, musíte pracovať na tom, aby ste si ju udržali a, ideálne, šli ešte ďalej a vpred. Mnohí klienti sa vracajú a mnohí prichádzajú práve na odporúčanie.
Teraz ma napadá príklad, naša Peťa Vlhová, lyžiarka. Pracuje s obrovskou zodpovednosťou, a to už možno ani nie pre seba, ale preto, že sa to od nej očakáva. Nechce sklamať dôveru národa a preto maká, aby nesklamala... Ale je pod tlakom. A veľkým.
Tak nejako to mám aj ja, treba s tým vedieť pracovať.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Aj ja ďakujem, všetko dobré prajem :)