Ahoj, aký je tvoj bežný pracovný deň a denný rozvrh práce?
Čo sa týka môjho bežného pracovného dňa, je primerane vyvážený. Od 9:00h ráno do 18:00 sa venujem realitnému trhu, ale môj denný rozvrh práce je dosť flexibilný.
A tvoja vyťaženosť? Kedy najčastejšie ako maklér pracuješ (v akých časoch) a kedy naopak mávaš voľnejšie?
Pracujem 7 dni v týždni v závislosti od urgentných telefonátov klientov a toho, koľko mám energie. Samozrejme treba mať v tejto práci disciplínu.
Čo musí podľa teba bežne ovládať realitný maklér pri tejto práci?
Realitný maklér by mal mať prehľad v aktuálnych cenových ponukách konkrétneho typu nehnuteľnosti a vedieť nastaviť reálnu predajnú cenu (či ide o byt, rodinný dom, chatu, pozemok) a poznať konkurenciu, za akú cenu predáva podobné nehnuteľnosti. Tiež je dôležité vedieť, ako fungujú inštitúcie, s ktorými prichádzate do kontaktu ( mestský úrad, matrika, notár, kataster...). Flexibilita makléra je v tejto práci veľmi dôležitá.
Dnes je konkurencia veľká aj čo sa týka realitných kancelárii a maklérov. Čo podľa teba odlišuje práve tých úspešných maklérov od jeho konkurencie?
Odlišuje pracovitosť, usilovnosť a vzťah k tejto práci.
Akých klientov máš najradšej a čo ťa vie najviac pri svojej práci realitného makléra potešiť?
Pre mňa je dvoležitý postoj klienta. Klient, ktorý vie dodržať slovo, ľudovo povedané, "nevodí ma za nos" a neplytvá mojim časom zbytočne. Som rád, keď natrafím na čestných klientov, s ktorými nie je problémová komunikacia. Po úspešnom predaji, keď s týmito klientmi stretnem niekde v meste, sa vieme s úsmevom pozdraviť a prehodiť pár slov.
Pamätáš si ešte na tvoj prvý realitný obchod? Aká to bolo nehnuteľnosť a ako prebiehal?
Môj prvý predaj neprišiel hneď, ako som začal a bolo to vtedy pre mňa ako zázrak. Išlo o jednoizbový byt blízko centra mesta. Ponúkal som ho tri mesiace a keď som tam mal potom obhliadku, hneď ho klient aj chcel kúpiť. Kupujúci mal hotovosť a byt bol prevedený na nového majiteľa do týždňa. Dokonca išlo o pána, ktorého v meste mnohí poznajú vďaka jeho práci pre mesto. Spolupráca s ním, ako aj s predávajúcim, bola bez problémov a rád som s nimi spolupracoval.
Máš nejakú vtipnú príhodu, ktorú si ako maklér zažil počas svojej kariéry v realitách? Ak máš viac, kľudne spomeň aj ďalšie :-)
No príhodu, ktorú spomeniem, mal možno podobnú každý maklér, aspoň si to teda myslím. Jeden víkend som inzeroval trojizbový byt, bol to piatok a hneď na druhý deň v sobotu sa mi ozvali traja klienti z inzercie. Na tretí deň v nedeľu sme absolvovali obhliadky bytu. Obhliadky som naplánoval tak, že časové rozpätie bolo 30 minút medzi klientmi a samozrejme sa klienti na nehnuteľnosti aj videli. Prvým dvom záujemcom sa byt veľmi páčil. Rozlúčili sme sa a odišli s tým, že dajú vedieť. Poslední tretí klienti bol mladý pár, ktorým sa ale tiež zapáčil. Na byte som potom ostal sám s majiteľom, preberali sme spolu nejaké otázky a asi o pol hodinu sme spolu z bytu odišli. Keď sme vyšli z bytovky, tak tí poslední klienti, nás vonku netrpezlivo čakali, lebo sa rozhodli hneď pre ten byt, hlavne keď videli, že pred nimi boli iní klienti. Bola to nečakaná a zábavná situácia, vidieť po polhodine čakajúcich klientov.
Čo podľa teba musí maklér robiť, aby sa stal úspešný a klienti sa vracali alebo ho odporúčali ďalej? Máš aj ty takýchto klientov - na odporúčanie, prípadne si predával už aj viacero nehnuteľností jednému klientovi?
Je potrebné sa správať ku klientom ľudsky a nie povrchne, pretože nie je všetko len o peniazoch. Aj keď ich treba k životu, klienti hľadajú často aj niekoho, komu sa môžu zdôveriť a kto im je ochotný pomôcť.
Ďakujeme za rozhovor, nebudeme ťa už zdržovať.
Aj ja ďakujem za rozhovor.