Ahoj, na začiatok nám priblíž, ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň. Pretože veľa ľudí si myslí, že je to o telefonovaní, kopírovaní súkromnej inzercie a obhliadkach. Ako to je u teba?
Každý deň je iný. Typický pracovný bežný pracovný deň ani neviem podpísať. Niekedy je toho viac niekedy menej. To ako deň vyzerá závisí od mnohých faktorov. Či už je to množstvo plánovaných obhliadok, rozpracovaných zmlúv a podobne. Sú dni kedy sa venujem len obhliadkam, a sú dni kedy riešim fotografovanie, virtuálne prehliadky a ich spracovanie. Všetko záleží od klientov a ich potrieb.
Koľko času tráviš náberom nových nehnuteľností z celkového tvojho času? A koľko stráviš náberom jedného bežného bytu?
Samotný náber nehnuteľnosti mi zaberie dosť času. U mňa to určite nie je pár cvaknutí mobilom a ide sa domov. Zvyčajne sa s klientom stretnem dva krát. Najprv si spoločne prejdeme nehnuteľnosť a až potom, na druhýkrát keď sa nehnuteľnosť pripraví riešim fotenie a virtuálnu prehliadku. Byt, či dom musí byť naozaj na odprezentovanie pripravený keďže to pôjde do sveta, takže príprava zaberie nejaký čas. Ale k tomu času. Pokiaľ je nehnuteľnosť uprataná, tak určite na byte strávim zhruba hodinu a pol až dve. Pri domoch je to samozrejme dlhšie podľa toho čo robíme. Pokiaľ je to kompletka, t.j. foto, 3D prehliadky a dron tak sú to bežne tri až štyri hodiny.
V akej lokalite naberáš nové nehnuteľnosti a v akých okresoch pôsobíš?
Zvyčajne sú to okresy Nové Mesto nad Váhom, Piešťany a Trenčín. Ale človek niekedy zablúdi aj inde. Príliš vzdialené nehnuteľnosti však rád posuniem kolegom, ktorí sa nehnuteľnosti môžu venovať viac. Tým, že sú bližšie sú aj samozrejme flexibilnejší a flexibilita je pri realitách dôležitá.
Veľa ľudí zaujíma, koľko je priemerne potrebných obhliadok, kým sa predá nehnuteľnosť? Vieš to niekedy aj pri niektorých bytoch, domoch odhadnúť už dopredu?
Záleží to od toho ako je nehnuteľnosť atraktívna a aú má cenu. Mál som nehnuteľnosť, ktorá sa predala prakticky aj bez obhliadky, no žiaľ mám aj takú kde som bol už aj 30 krát. Odhadnúť to samozrejme viem a tento môj pohľad na vec samozrejme prezradím aj predávajúcemu. Je potrebné, aby predávajúci poznal aj názor makléra a následne sme spoločne prispôsobili stratégiu predaja a dobre nastavili cenu.
Aké vlastnosti musí mať podľa teba realitný maklér, aby bol úspešnejší než jeho konkurencia?
Určite musí vedieť robiť veci nadštandardne a snažiť sa nebyť priemerný. Musí byť flexibilný pretože práca makléra nemá pracovnú dobu a je potrebné sa vedieť prispôsobiť klientom. Musí sa vedieť orientovať v problematike, pretože len vedomosti a skúsenosti sú predpokladom toho, že nebude robiť chyby a celý predaj prebehne rýchlo a bezpečne. Je dôležité, aby bol ústretový voči klientom, no zároveň však musí mať svoje hranice. Musí vedieť sa učiť, pretože trh, prostredie a pravidlá sa menia. Pokiaľ maklér nebude napredovať, konkurencia ho predbehne.
Predsa len robíš v realitách už dlhšie, aký úspech považuješ za tvoj najväčší, prípadne z čoho si mal najväčšiu radosť?
Už som to raz vravel. Najväčší úspech je pre mňa to, že som vydržal a nevzdal to hneď na začiatku :) Úspechy sa niekedy dostavujú pomalšie ako by si človek prial. No vždy mám radosť keď sa klienti z kúpy tešia. Keď sa im splní sen o bývaní a začínajú novú etapu svojho života, pretože nie je to vždy pri mladých ľuďoch jednoduché.
Stretli sme sa s veľa maklérmi, ktorí hovoria, že majú najväčšiu radosť, keď vidia spokojných klientov. Je to klišé alebo je to tak aj u teba? Zažil si už takéto situácie, ktoré ťa naozaj veľmi potešili?
Určite to nie je klišé. Samozrejme finančné benefity nie sú zanedbateľné, pretože táto práca človeka živí, no spokojný klient je najväčšia odmena pre makléra. Nie je to však len o nejakom uspokojení, spokojný klient je cesta k ďalším príležitostiam a mnohý makléri si to neuvedomujú. Ukončením obchodu to nekončí, možno človek už klienta nestretne, ale možno stretne ďalších len preto, že ten predchádzajúci bol spokojný. Nespokojný klient, makléra neodporučí.
Máš aj nejaký dojímavý príbeh, s ktorým by si sa s nami podelil?
Vyslovene dojímavé prípady nemám. Skôr by sa našli nejaké vyslovene smutné, pretože nehnuteľnosti sa predávajú z rôznych a to aj nie príjemných dôvodov. Či je to úmrtie, rozvody a tak. Často riešim s klientami smutné veci, ale i keď im trápenia sa zbaviť neviem, robím všetko preto, aby predaj nehnuteľnosti nebol pre nich traumou a prebehol hladko. Vždy sa snažím poukázať na pozitívne veci, ktoré v súvislosti s predajom nastanú. Ale na jeden dojímavý si predsa len spomínam... Bolo to vtedy keď sme v spolupráci s jednou organizáciou dokázali nájsť bývanie pre rodinu, v ktorej boli deti v detskom domove. Nové bývanie umožnilo byť rodine zasa spolu. Nebol, to síce veru žiaden luxus, ale rodina bola spolu a šťastná a to je asi dôležitejšie ako materiálne veci.
Čo by si odkázal ľuďom, ktorí rozmýšľajú o práci realitného makléra?
Šup do toho. Nebáť sa, no pristupovať k tomu zodpovedne. Je to náročná práca, ale netreba sa báť. Človeka veľa naučí,
Máš aj vlastnú realitnú Facebook stránku, prípadne Instragram, kde je možné ťa sledovať?
Jasné, bez toho to nejde. Je dôležité byť na sociálnych sieťach. Jednak je človek viditeľnejší, ale získava takto často aj spätnú väzbu.
Moju stránku nájdete na https://www.facebook.com/haloreality.NMnV
Ďakujeme za tvoj čas, prajeme veľa úspechov a spokojných klientov.
Tiež ďakujem. Aj nabudúce.