Sprostredkovania predaj a prenájmu nehnuteľností - realitná činnosť, takto znie živnostenské oprávnenie, ktoré musí mať každý predajca nehnuteľností na území Slovenskej republiky. Realitné kancelárie sa stali bežnou súčasťou nášho života. Za posledné roky ich vzniklo, ako sa hovorí „Ako húb po daždi“. Máme malé regionálne kancelárie, ktoré zastrešujú len oblasť v ktorej sa nachádzajú, poprípade jednotlivé okresy a potom veľké realitné kancelárie, ktoré sú súčasťou veľkej siete kancelárií a väčšinou zastávajú osvedčenú realitnú značku zo zahraničia. Sprostredkovanie predaja a prenájmu nehnuteľností zabezpečujú v rámci realitných kancelárií realitní makléri. Práca realitného makléra spočíva v dokonalej znalosti vedomostí spojených s danou problematikou s obchodovaním s nehnuteľnosťami. K tomu by mala prislúchať aj jeho adekvátna odmena za sprostredkovanie realitného obchodu.
Spolupráca makléra s RK
Práca makléra sa vždy považovala za veľmi lukratívnu a dobre platenú prácu. Ale je to naozaj tak? Nemáte dojem, že dnes naozaj predáva nehnuteľnosti každý? Ako si máte vybrať tú správnu realitnú kanceláriu, alebo značku ak zvažujete začať svoju kariéru v realitnom biznise? V prvom rade si dobre zistite referencie o danej kancelárií skôr, ako jej pošlete ponuku na spoluprácu. Ako náhle si otvoríte ponuky realitných kancelárií na zamestnanie, zistíte, že ich je na trhu obrovské kvantum a naozaj sa predháňajú jedna pred druhou, aby získali nových spolupracovníkov. Je to tak preto, že z desiatich zaškolených maklérov a konečnom dôsledku začne pracovať jeden. Preverte si, koľko je daná realitná kancelária na realitnom trhu a napríklad, či je platcom DPH. Ak nie je, tak nedosahuje dostatočný obrat a takúto kanceláriu ani neoslovujte, pretože z toho vyplýva, že celá kancelária nepredáva mesačne ani tri nehnuteľnosti! Ďaľším dôležitým faktorom je webovú stránku - vzhľad, funkčnosť, obsah, veľkosť. Malé realitné kancelárie nemajú na veľké webové riešenia a kupujú si len prefarbený template s väčšinou slabým systémom pre maklérov. Veľké kancelárie investujú do vlastného systému, ktorý neustéle zdokonalujú v prospech maklérov a klientov. Nemenej dôležité je, v akom rozsahu klientov zastrešuje na iných webových portáloch. Opäť tie najväčšie dokážu každú nehnuteľnosť inzerovať na viac ako 100 internetových stránkach, čo zabezpečuje dostatočnú podporu danému maklérovi.
V prípade ak sa zúčastnite na pohovore, zistite si všetky podmienky spolupráce. V prvom rade dobrá realitná kancelária bude od vás požadovať iba prácu na živnostenský list, odmeňovanie je založené na províznom systéme, ktorý musí byť pevne stanovený. To znamená, že percentá sa vám budú vypočítavať zo sto percent vami dohodnutého obchodu, bez všelijakých iných odpočtov, napríklad DPH, kolkov, nákladov na kanceláriu, reklamu, sekretárku, cartrige a podobne. Ďalej vás dobrá realitná kancelária nebude zaväzovať k nezmyselným obmedzeniam, že v prípade ak spoluprácu s ňou skončíte, nemôžete rok – dva pracovať pre inú realitnú kanceláriu a v prípade tohto porušenia im musíte zaplatiť vysokú pokutu. Taktiež dobrá realitná kancelária bude od Vás požadovať zálohové poplatky spojené s absolvovaním vstupného školenia pre začiatok práce realitného makléra a v prípade ak začnete pre ňu pracovať, tak vám táto záloha bude vrátená. Nikto vám predsa neposkytne svoje pracovné postupy a vedomosti úplne zadarmo, avšak len tie najlepšie vám ich po začatí práce aj vrátia v plnej výške!