Pri zakladaní svojej realitnej kancelárie si mnohí z vás kladú otázku, či naozaj dokážu konkurovať ostatným realitným kanceláriám a či naozaj majú na to, aby dokázali od začiatku prevádzkovať svoju kanceláriu. Tí rozumnejší sa zamestnajú v inej realitnej kancelárií a získajú potrebnú prax. Naopak tí, ktorí nechcú strácať čas a hneď chcú zarábať veľké peniaze sa nechajú zlákať na reklamu veľkých nadnárodných realitných spoločnosti, ktoré ponúkajú franšízing.
Čo to je franšíza?
V podstate si kúpite licenciu na overenú realitnú značku, za ktorú budete firme platiť. Firma vám za to poskytne svoje meno, webovú stránku, reklamu vo veľmi obmedzenom rozsahu, garanciu lokality - okresu a podobne. Zaviaže sa, že vám vyškolí maklérov za čo si oni samozrejme zaplatia nemalé prostriedky a poskytne vám celé know – how. Následne okrem kúpy licencie na známu realitnú značku, sa ešte zaviažete k odvádzaniu percent z celkového predaja a k dodržiavaniu firemných postupov.
Tu je namieste otázka: bude táto spolupráca pre vás výhodou? Prinesie vám očakávaný zisk? Z prieskumu väčšieho počtu realitných kancelárií či už na Slovensku alebo v Českej republike sme zistili, že jednoznačne daný systém funguje napríklad v sieti nemenovaných fast foodových občerstvení, obchodných reťazcov, čerpacích staníc a podobne. V realitnom biznise si myslíme, že franšízing moc úspešný nie je. A to hlavne z dôvodu, že klient ktorý má záujem o predaj nehnuteľnosti v prvom rade nechce podpisovať žiadnu výhradnú a exkluzívnu zmluvu a nepresvedčí ho ani silná realitná značka. Záujemca o kúpu zase rieši jedinú podstatnú vec a to získať nehnuteľnosť za čo najnižšiu cenu. A pretože na trhu jednu nehnuteľnosť predáva aj viacej realitných kancelárií zo zásady vyhráva vždy tá, ktorá má najnižšiu cenu na realitnom trhu. Aj v tomto prípade platí, že nevyhráva realitná kancelária preto, že zastupuje silnú - známu realitnú značku. Ak podpíšete spoluprácu s firmou, ktorej musíte platiť licenciu a podobné poplatky, musíte očakávať, že budete musieť mať omnoho vyššie provízie, ako vaša konkurencia aby vám z provízie ostalo aspoň toľko ako niekomu v malej lokálnej realitnej kancelárie. A tým budete pri predaji znevýhodnený oproti vašej konkurencii. Samozrejme budete musieť zastrešovať aj náklady, ktoré by vám vznikali aj keby ste podnikali v tejto oblasti sami. A to poplatky za prenájom kancelárie, kolky na kataster, právne služby, inzerciu na realitných weboch, asistentku, regionálnu reklamu a podobne, ktoré zvyknú dané franšízové realitné kancelérie rozpočítať medzi maklérov! Po spočítaní vašich nákladov zistíte, že vaša vidina lepšieho a rýchleho zárobku sa pomaly rozplýva a realita realitného biznisu je úplne iná.
Že práca realitného makléra je naozaj dosť náročná a konečná finančná odmena naozaj zaslúžená. V prípade, ak by ste chceli s realitami skončiť, zostanú vám záväzky voči firme s ktorou ste uzavreli zmluvu. Navyše ste podpísali, že najmenej rok-dva nebudete pracovať pre žiadnu konkurenciu, inak zaplatíte desaťtisícové pokuty (v EURách samozrejme)! A to vás tak znechutí, že sa na to úplne vykašlete aj keď vás to bavilo. Nie je to ale pri každej franšízovej spoločnosti, ale doporučujeme si dané fakty overiť pred podpisom čohokoľvek v RK alebo zaplatením zálohy za školenie.
Naopak, sú na trhu aj realitné kancelárie, ktoré majú svoje zastúpenie po celom území Slovenskej republiky a môžete s nimi spolupracovať aj napriek tomu, že im nezaplatíte za licenciu a pritom si pod ich značkou môžete otvoriť pobočku vo vašom meste s minimálnymi nákladmi a navyše maximálnym inzerovaním na realitných portáloch. Držíme Vám palce, veľa šťastia a na začiatok veľa úspechov a pevných nervov pri výbere realitnej kancelárie.