Keď vás bolí zub, idete k zubárovi, keď máte pokazené auto, idete do autoopravovne, keď sa vám pokazí kúrenie, zavoláte kúrenára. Prečo osloviť pri predaji vašej nehnuteľnosti realitného makléra?
- Každý majiteľ nehnuteľnosti chce predať svoju nehnuteľnosť čo najdrahšie. Preto je potrebné, aby jeho predávanú nehnuteľnosť videlo čo najviac záujemcov o jej kúpu. Bavíme sa o inzercii na 50-tich a viac portáloch. Jeden/dva inzeráty v súkromnej inzercii toto nikdy nezabezpečia.
- Myslieť si, že si dokážem predať svoju nehnuteľnosť sám, tak to chce naozaj poriadnu odvahu. Nikdy neviete, aké úskalia na vás pri takomto predaji čakajú a čo všetko budete musieť riešiť, aby ste neboli podvedení a či sa naozaj stretnete so serióznym záujemcom o kúpu a šťastena bude naklonené na vašu stranu.
- Predať nehnuteľnosť bez inzercie záujemcom vo svojom okolí je dobrá a niekedy rýchla vec. Má to len jeden zádrhel: nikdy sa nedozviete, či ste ju mohli predať drahšie a pre vás výhodnejšie. A to len preto, že ste svojou ponukou neoslovili čo najviac záujemcov o kúpu práve vašej nehnuteľnosti.
- Stanovenie správnej predajnej ceny dokáže len profesionálny a skúsený realitný maklér, ktorý s predajom nehnuteľností denne pracuje a presne vie, za akú cenu sa nehnuteľnosti v danom regióne naozaj predávajú.
- Myslieť si, že inzerované ponuky s cenami v realitných kanceláriách sú reálne je naozaj veľmi myľné. Je to preto, že väčšina majiteľov si myslí, že presne vedia, za koľko svoju nehnuteľnosť predajú a k tomu ešte realitná kancelária si k ich vysnívanej sume navyšuje svoju províziu, čo cenu predávanej nehnuteľnosti ešte viac predražuje. To sa všetko deje len preto, že väčšina realitných maklérov na trhu pristupuje na nereálne požiadavky predávajúcich a to už na úplnom začiatku realizovania predaja a to je nesprávne stanovenie predajnej ceny.
- Paradoxom je, že na trhu je ešte stále dosť predávajúcich, ktorí sa rozhodnú predávať si nehnuteľnosť sami a nechcú sprostredkovanie predaja prostredníctvom realitného makléra. Ako to oni hovoria: nedám predsa zarobiť realitnej kancelárii, keď si to môžem predať sám, za rovnakú cenu ako mi to predá realitka. A to sú práve tí, ktorí ako prví pozerajú ponuky realitných kancelárii na inzertných weboch, následne porovnávajú fotky predávaných nehnuteľností s tou ich. A úplne zle na základe takýchto porovnávaní si stanovujú tú svoju nereálnu cenu alebo naopak zbytočne nízku cenu.
- Všetci makléri dobre vedia, že väčšina ponúkaných nehnuteľností k predaju na trhu je predražená a predávajúci potrebujú len čas, aby pochopili, že nehnuteľnosť nepredajú, ak kupujúcemu neposkytnú výraznú zľavu.
- Treba si uvedomiť, že každý profesionálny maklér chce nehnuteľnosť naozaj predať a nie ju len dlhodobo predávať. Maklér naozaj urobí všetko, aby nehnuteľnosť nakoniec k spokojnosti predávajúceho predal. Nie je predsa reálne predať nehnuteľnosť za čo najviac a pritom šetriť na predajnom marketingu. Neviem, či práve takíto predávajúci žijú v inom svete. Nie je to nič iné, ako predaj akéhokoľvek spotrebného tovaru na trhu. Viete si predstaviť, že by ste predávali autá, elektroniku, pracie prášky, zájazdy, potraviny a všetko čo je na trhu bez dostatočnej reklamy? Prečo všetci predajcovia investujú nemalé peniaze práve do reklamy?
Zdá sa vám to úsmevné, že by to všetci nechali len na tom, že dobrý výrobok sa predsa predá sám, stačí ho dať do regála v obchode. No asi nie. Práve preto, že sú na trhu milióny druhov rôzneho spotrebného tovaru, ktoré si vzájomne konkurujú. A na realitnom trhu sa deje to isté. Na trhu sú stovky podobných nehnuteľností. Tak prečo by niekto mal kupovať práve vašu nehnuteľnosť? Niečo, čo nevidel v ponuke inzertných realitných portálov a v internetových vyhľadávačoch. Záujemca o kúpu vašej nehnuteľnosti možno vôbec netuší, že niekde na Slovensku sa predáva práve vaša chata, chalupa dom, byt či pozemok.
- Viac ako 90% záujemcov o kúpu si začne vyhľadávať ponuky na predaj - prenájom práve cez vyhľadávač Google. K tomu, aby sa tam zobrazovali takéto ponuky potrebujete masívnu inzerciu na realitných weboch a realitné kancelárie, ktoré inzerujú stovky nehnuteľností denne a aj priamo na Googli majú takúto reklamu zaplatenú.
- Predávajúci aj kupujúci pri predaji cez realitnú kanceláriu majú garanciu tretej strany, aby sa obchod uskutočnil transparentne a všetky podmienky stanovené v kúpnej zmluve boli všetkými stranami naozaj aj dodržané a ani jedna zo strán nebola podvedená.
Ak vás tieto moje slová ani trochu nepresvedčili, tak patríte do skupiny ľudí čo veria iba sebe a rady druhých beriete iba ako fakt. A aj tak si svoju nehnuteľnosť nakoniec predáte sami a nebudete musieť realitnej kancelárii platiť províziu za sprostredkovaný predaj. Škoda len, že sa nikdy nedozviete, či ste predali tú svoju nehnuteľnosť najlepšie a za čo najvyššiu cenu, pretože ste nevyčerpali všetky možnosti, ktoré vám dnešný realitný trh ponúkol.
Ešte jeden podstatný fakt na záver. Na trhu je už omnoho viac záujemcov o kúpu práve prostredníctvom realitnej kancelárie, ako o kúpu bez nej. Prečo je to tak, to už nechám na vás, aby ste o tom pouvažovali :-)