Príklad z praxe - naivná predávajúca
Na základe odporúčania ma klienti požiadali, či by som zaradila ich nehnuteľnosť do našej ponuky a pomohla im s predajom ich rodinného domu. Dohodli sme si nezáväzné stretnutie, kde som si rodinný dom pozrela, prešli si postup predaja a podmienky spolupráce. Nakoľko boli so všetkým spokojní, súhlasili s podpisom výhradnej zmluvy na 1 rok, dohodli sme si termín podpisu a nafotenia nehnuteľnosti.
Domček bol pekne zrekonštruovaný a priestranný, preto súhlasili aj s vypracovaním 3D skenu nehnuteľnosti, ktorý je časovo aj finančne nákladný. Pre stanovenie predajnej ceny som im vypracovala trhové porovnanie podobných ponúk v danej lokalite, z ktorého vyšlo odporučenie ceny na 235 000€. Prvý problém bol, že predávajúci trvali na nereálnej cene 250 000€. Vypracovala som následne inzerát, poslala ho klientom na kontrolu a tí boli veľmi spokojní s rozsiahlym popisom a s kvalitnou prezentáciou. Ale, ako som predpokladala, tak počas prvých troch mesiacov samozrejme nebola žiadna odozva ani záujem o obhliadku, nakoľko bola cena úplne nereálna a klienti si nedali poradiť.
Zmanipulovaná predávajúca
Po čase som opätovne majiteľku kontaktovala a informovala o probléme ceny, nakoľko stále neboli žiadny záujemcovia. Majiteľka sa práve naopak úplne odmlčala, prestala zdvíhať telefón a odpisovať na emaily. Na moje prekvapenie mi po čase sama zavolala, že ju oslovila iná realitná kancelária a že tá má klienta, ktorý chce dom kúpiť. Samozrejme som jej vysvetlila, že nemám problém spolupracovať s konkurenciou a môžu klienta priviesť na obhliadku. No predávajúca sa začala vyhovárať, že jej realitná maklérka povedala, že klient nepôjde cez inú kanceláriu a má si to najprv s nami ukončiť. Nechcela mi povedať ani o ktorú maklérku a kanceláriu ide. Už to bolo samozrejme čudné a ja už som vedela, čo bude nasledovať...
Klientka chcela odstúpiť od zmluvy, lebo kvôli mne vraj nepredá rodinný dom. Vysvetlila som jej, čo musí urobiť (nemala som chuť držať ponuku nasilu u nás, keď si nedala povedať). Upozornila som ju, že toto jednanie konkurenčnej realitnej kancelárie nie je vôbec seriózne a nech si dá na ňu veľký pozor. Ale predávajúca pod vidinou peňazí, už nevnímala moje rady ani upozornenie. Aj napriek všetkému som nechcela, aby doplatila na podvod a povedala som jej, aby nič nepodpisovala vopred. Keď má maklérka klienta, nech jej ho privedie a až po dohode, že dom berie, podpíšu zmluvy (ideálne rezervačnú trojzmluvu alebo Zmluvu o budúcej zmluve). Ak bude realitná maklérka následne špekulovať a bude chcieť dom nafotiť, klient je len vymyslený...
Oklamaná predávajúca
A čo nasledovalo? O pár dní neskôr som pri pozeraní verejnej inzercie narazila na rodinný dom mojich ex-klientov. Jasné, že dom daná realitná kancelária nabrala len do ponuky, nakoľko žiadneho kupca nemala a keď už mali s ňou zmluvu, tak zaradili nehnuteľnosť do inzercie. Samozrejme za výrazne nižšiu cenu a s amatérskou, úplne odfláknutou prezentáciou, fotenou pravdepodobne mobilným telefónom a bez profesionálnej 3D obhliadky.
Nedalo mi to a zavolala som klientke, ako je možné, že je ich dom v inzercii, keď mali kupca, a ešte za takú cenu. Prekvapene odpovedala, že ona ani nevie, že je inzerát zverejnený, čo len podčiarkuje serióznosť danej realitnej kancelárie.
Klienti si žiaľ neuvedomujú, že každého poctivého realitného makléra stojí nemalé úsilie a finančné náklady, aby nabral profesionálne každú jednu nehnuteľnosť - navštívil, spracoval a zaplatil inzerciu, zabezpečil doplnkové služby, ako je pôdorys, vizualizácia, 3D prehliadka nehnuteľnosti, či obetoval svoj čas.
Prosba na klientov
Aj týmto blogom apelujem na všetkých klientov, aby sa nedali nachytať, ako moja klientka. Je množstvo neserióznych realitných kancelárii (ako bola táto na čele s majiteľkou), ktorá sa pod zámienkou klienta dostane k vašej nehnuteľnosti a bude vás následne "vydierať" podpísanou zmluvou a držať pod hrozbou mnohotisícových pokút od odstúpenia. Vždy si radšej overte danú realitnú kanceláriu a odporúčame skôr osloviť tie väčšie a renomovanejšie (ako jedno-dvojosobové), ktoré sú už overené a majú nastavené interné postupy, či firemný kódex. Držíme palce, nech dopadnete lepšie, ako moja klientka.