Práca a kariéra realitného makléra sa zdá byť na prvý pohľad veľmi jednoduchá, ale ak si ju raz vyskúšate, tak zistíte, že opak je pravdou, a len veľmi malé percento dokáže túto profesiu vykonávať profesionálne a tak, aby prinášal skutočnú pridanú hodnotu.
1. Získanie základných vedomostí a neustály rozvoj
Vzdelanie je aj pri realitnej práci základ, tak ako asi pri každej profesii. Kurzy a školenia vám poskytnú potrebné vedomosti o trhu s nehnuteľnosťami, právnych aspektoch, marketingu a predajných technikách. Veľké realitné kancelárie majú väčšinou svoj realitný vzdelávací program, tak ako aj my - Realitnú akadémiu HALO reality, ktorá má okrem vstupných aj pravidelné školenia na rozvoj a napredovanie. V tých menších realitkách sa musíte samovzdelávať, alebo v prípade záujmu chodiť na platené školenia iných organizácii. Práve vzdelanie je bod, ktorý by ste nie len pri štarte v realitách nemali podceňovať. Túto otázku by ste mali na pohovore položiť vždy ako prvú a mala by byť smerodajná pri výbere vašej realitnej kancelárie.
2. Práca v realitnej kancelárii so skúsenosťami
Práca pod skúseným maklérom - kolegom, či v etablovanej realitnej kancelárii vám poskytne neoceniteľné praktické skúsenosti a mentoring. Veď kto lepšie vás naučí, ako niekto, kto je z praxe a má množstvo skúseností z reálneho života.
3. Znalosť realitného trhu
Analýza trhu - lokality je dôležitý faktor, aby ste ako realitný maklér vedeli poradiť predávajúcej, ale aj kupujúcej strane. Sledovanie lokality a vývoja cien nehnuteľností, trendov a dopytov patrí medzi dôležité náplne práce. Základnými otázkami predávajúcich je práve predajná cena a kupujúcich naopak informácie o danej lokalite a okoliu.
4. Klientská základňa
Každý profesionálny realitný maklér si buduje klientelu - po neúspešných obhliadkach bytu, domu, či pozemku má "zlatý kontakt" - klienta, ktorý niečo hľadá. Preto budovanie dopytujúcich je jednou z náplní práce realitného makléra. Taktiež treba myslieť na využívanie sociálnych médii (Facebook, Youtube, Instagram), osobné kontakty a referencie od spokojných klientov.
5. Marketing a osobný branding
Online prítomnosť je v dnešnej dobe nevyhnutná a zbytočne ju detailne rozoberať. Profesionálna webová stránka, Facebook, videá a podobne. Kvalitná prezentácia nehnuteľnosti - fotky, 3D prezentácie Matterport, videoobhliadky... Taktiež vlastná platená reklama je viac než vhodnou investíciou. Osobný branding každého makléra je dôležitý doplnok k reklame danej realitnej kancelárie. Aj s týmto bodom vám vedia hlavne veľké realitné spoločnosti pomôcť (v HALO reality samozrejmosť), či už sú to pekné prezentácie, vlastná webová stránka, reklamné bannery a podobne.
6. Právne a etické aspekty
Právne znalosti pri predaji, či kúpe nehnuteľnosti patria medzi najdôležitejšie body. Väčšina klientov položí maklérovi nejednu otázku týkajúcu sa zmluvy k obchodu. Preto je dôležité, aby každý jeden bod mal realitný maklér naštudovaný a vedel klientom odpovedať. Zmluvy by mal mať maklér vždy dodané osobou, ktorá má vyštudované právo a tým pádom za dané zmluvy ručí. Toto nie je v každej realitnej kancelárii samozrejmé a ak to tak nie je, určite neodporúčame v danej kancelárii pracovať, nakoľko v prípade problému ste práve vy ten, ktorý si to "odskáče" a ako živnostník ručíte celým svojim majetkom (!). Taktiež je dôležité dodržiavať etický kódex realitného makléra, poctivosť a dobré menu sú kľúčové pre dlhodobý úspech.
7. Osobné zručnosti a vlastnosti
Komunikácia s klientmi a kľudné riešenie situácii sú v tejto práci nevyhnutné. Každý klient je iný, ma lepší, či horší deň, často ide o vypäté situácie, ako je rozvod, predaj po smrti, hádky v rodine a často si to odnesie práve realitný maklér. Stretnete sa s množstvom "múdrych" klientov, ktorí už predali v minulosti jednu nehnuteľnosť a predsa vedia, ako to má prebiehať. Taktiež každý tretí je právnik, alebo má v rodine právnika, prípadne mu kamarát poradil... Všetky tieto situácie treba vždy riešiť s chladnou hlavou a byť ten, ktorý všetky strany spojí. Psychológia, kľud a trpezlivosť sú veľmi dôležité a nutné vlastnosti realitného makléra. Preto schopnosť pochopiť potreby a požiadavky klientov sú kľúčové pre budovanie dobrých vzťahov a úspešné ukončenie obchodu a spokojnosti všetkých zúčastnených strán.
8. Organizácia a efektivita
Dobrý realitný maklér musí byť organizovaný a vedieť riadiť svoj čas efektívne. Veľakrát nastane situácia časových kolízii, množstva telefonátov, či zorganizovania stretnutia 4 strán na jeden čas. Vedieť sa prinútiť pracovať, aj keď vás nikto počas dňa nekontroluje je jeden z problémov, prečo väčšina práve mladých záujemcov skončí skôr, ako reálne začne.
Záver
Stať sa úspešným realitným maklérom vyžaduje čas, úsilie a odhodlanie. Vybrať si správnu realitnú kanceláriu, vydržať prvotné neúspechy, naučiť sa všetky potrebné kroky pre poskytnutie profesionálneho realitného poradenstva si vyžaduje množstvo času a praktických skúseností. Len malé percento záujemcov spĺňa tieto požiadavky a ak si myslíte, že patríte medzi nich, neváhajte sa pustiť do toho, viac info nájdete na stránke Kariéra realitného makléra. Získate časovú voľnosť, v prípade úspechu nadštandardné finančné ohodnotenie, či dokonca možný kariérny rast. Držíme palce pri štarte v realitnom biznise.