K práci realitného makléra pristupujem zodpovedne a s pokorou. Je pre mňa skvelý pocit pomáhať ľuďom nájsť nový domov alebo vyriešiť ich komplikovanú životnú situáciu.
Mojou úlohou je pomôcť, poradiť a predať nehnuteľnosť k spokojnosti klientov. Keď ma klient osloví na spoluprácu, je dôležité si hneď pri prvom stretnutí dohodnúť podmienky spolupráce, postup predaja, rozsah služieb a najmä odovzdanie nehnuteľnosti, aby nenastali neskôr komplikácie.
Obchod musí riadiť realitný maklér, nenechajte sa dotlačiť do kúta. Treba dodržiavať postupy a termíny, komunikovať s obomi zmluvnými stranami. Je dôležité si uvedomiť, že síce spolupracujete s klientmi a plníte ich požiadavky, ale nie ste ich otroci alebo sluhovia. Vaša náplň práce je daná a samozrejme, že nastane situácia, kedy treba veci riešiť rýchlo, neštandardne a urobiť niečo navyše. To je v poriadku a urobí to každý dobrý realitný maklér. Nenechajte sa však zneužívať. Nie vždy klient ocení vašu snahu. Máte právo mať svoj voľný čas, právo byť chorý, právo na slušné jednanie a pod. :)
Opäť jeden príklad z realitnej praxe
Klient predal svoju nehnuteľnosť, obchod som sprostredkovala ja. Všetko šlo rýchlo a bez problémov - dom sa predal do týždňa po prvej obhliadke za primeranú cenu. V dome bývala rodina vlastníka - svokrovci (vlastník býval inde).
Komunikácia s majiteľom bola ok, ale s obyvateľmi domu bola náročná až nepríjemná. Doslova som sa cítila zle už pri samotnom nábere (preto som bola rada, že sa nehnuteľnosť predala tak rýchlo). Neustále nočné telefonáty a správy, rozkazovanie, osočovanie a dokonca obťažovanie. Nakoľko sa nejednalo o vlastníkov nehnuteľnosti, nemala som inú možnosť ako ich zablokovať, ukončiť komunikáciu a upozorniť na túto situáciu majiteľa. Nechcela som situáciu nijako komplikovať. Bolo to nepríjemné, našťastie sa obchod ukončil (podpísala sa kúpna zmluva, uhradila sa kúpna cena a podala som KZ na kataster).
Momentálne sa však čaká na odovzdanie nehnuteľnosti, ktoré sa kvôli obyvateľom rodinného domu naťahuje. Odmietajú totiž nehnuteľnosť odovzdať, lebo sa im skomplikovala situácia a nemajú sa kam vysťahovať, resp. to nijako neriešili aj napriek upozorneniu.
Tento problém pomáham novému vlastníkovi vyriešiť. Aj napriek upozorneniu a zmluvnej pokute, ktorú ale bude musieť znášať bývalý vlastník, nechcú dom opustiť, vyhrážajú sa mne aj novému majiteľovi a požadovali zrušiť uskutočnený predaj. To v tomto prípade ale nie je možné, nakoľko oni neboli vlastníci a teda účastníci predaja, nehnuteľnosť nebola predaná pod nátlakom, kúpna cena nebola podhodnotená (znalecký posudok cenu potvrdil), platobné podmienky boli splnené v termíne, zápis na katastri prebehol v poriadku. Nový vlastník chce nehnuteľnosť prevziať čo najskôr.
Najhoršie je, že ja ako realitná maklérka som urobila všetko, čo bolo v mojej kompetencii a nemám možnosť riešiť túto nepríjemnú situáciu. Kupujúci mi to za vinu nedávajú a sú radi, že s nimi komunikujem a poradila som im aspoň ako situáciu ďalej riešiť. Podnikli už ďalšie kroky (zrušili trvalý pobyt všetkých osôb v danej nehnuteľnosti, napísali a poslali výzvu na vysťahovanie a odovzdanie nehnuteľnosti ku konkrétnemu dátumu s upozornením na ďalší postup, ak tak neurobia - trestné oznámenie, vysťahovanie v sprievode polície, návrh na súd a pod.).
Pochopiteľne ja som momentálne pre nich (prebývajúcich v dome) terč a tá zlá osoba, ktorá ich dostala na ulicu a predala im rodinný dom (aj keď nebol ich a predaj inicioval ich zať). Snažila som sa vyhovieť, pomôcť a urobila som si svoju prácu. Až po ukončení obchodu sa dostali von informácie, ktoré zbytočne skomplikovali celý priebeh spolupráce a pokazili celkovú atmosféru.
Zdá sa, že poslanie výzvy zafungovalo a dohodol sa ďalší termín odovzdania domu. Uvidíme ako to dopadne....
Držte mi palce.