Realitní makléri sú často vnímaní ako stroje na predaj nehnuteľností – ľudia, ktorí neustále pracujú pod tlakom a majú odpovede na všetky problémy pri predaji, sú neustále k dispozícii - vrátane večerných hodín, víkendov, sviatkov a predajú aj nemožné za nereálnu cenu. No za profesionálnym úsmevom a dokonalým vystupovaním sa skrývajú rovnaké emócie, obavy a výzvy, akým čelí každý z nás.
Nerealistické očakávania od maklérov
Klienti často očakávajú od makléra zázraky – rýchly predaj za najvyššiu cenu, alebo skôr až nemožnú cenu, či naopak nájdenie vysnívaného domu za neexistujúcu nízku sumu. Na druhej strane, majitelia nehnuteľností sú väčšinou citovo viazaní na svoje byty, či domy a prehliadajú skutočný trhovú hodnotu. Realitní makléri tak balancujú medzi očakávaniami a skutočnosťou, čo naštrbí nejednu spoluprácu pri kúpe, či predaji nehnuteľnosti.
Stres a neistota v každodennej práci
Realitný trh je dynamický a časovo dosť nestabilný (jeden rok je lepší, predáva sa pravidelne, nasledovný naopak ťažký, bez predajov). Dni maklérov sú plné telefonátov, stretnutí, obhliadok, rokovaní a administratívy a len malá časť rozhovorov a času prinesie finančný úspech. Navyše, ich príjem je čisto provízny, čo znamená, že záleží na úspechu obchodu - nezrealizovaný predaj či zlyhané rokovania sú bežné a daný čas bol len zabitý čas, ktorý maklér mohol stráviť napríklad s rodinnou.
Osobný život často na druhom mieste
Práca realitného makléra nemá pevne stanovenú pracovnú dobu. Obhliadky v nedeľu, cez sviatky, telefonáty vo večerných hodinách a riešenie zmlúv o polnoci sú bežnou súčasťou tejto profesie. To všetko často znamená obetovanie rodinného času, koníčkov alebo vlastných záľub. Preto by mal každý klient zvážiť, či je daná situácia tak urgentná a či by nepočkala do nasledujúceho pracovného rána. Veď aj realitný maklér chce byť s rodinnou a potrebuje aj oddych.
Chyby sú ľudské
Aj maklér môže urobiť chybu – nesprávne vyplnený formulár a následne zlé informácie v Kúpnej zmluve. Oneskorenie sa na stretnutie z dôvodu zápchy na cestách, pokazenie auta, ochorenie dieťaťa, či rodinného príslušníka, vlastná choroba, návšteva úradov a podobne. Klienti však očakávajú dokonalosť a neodpúšťajú ľahko a preto je dôležité si uvedomiť, že realitný maklér nie je neomylný a nie vždy sa mu dá zdvihnúť telefón, či dostaviť na dohodnuté stretnutie v čas. Taktiež rovnako, ako v každej inej profesii, aj tu sa učí a rastie na základe svojich skúseností.
Ako sa správať k maklérovi?
1. Trpezlivosť a empatia – každý predaj či kúpa nehnuteľnosti sú jedinečné a vyžadujú prístup na mieru. Uznanie toho, že maklér tiež cíti stres, môže vytvoriť lepšiu spoluprácu.
2. Správne nastavenie očakávaní – otvorená komunikácia o reálnych možnostiach trhu, neočakávať pri "prestrelenej cene nehnuteľnosti" od makléra zázraky a nosenie klientov na pravidelnej báze a behom pár dní.
3. Sebareflexia – maklér je sprostredkovateľ, nie kúzelník a aj ja v práci mám dobrý a zlý deň. Aj mne v práci všetko nevyjde a robím chyby, aj ja nemôžem vždy zdvihnúť telefón a potrebujem dovolenku, voľný víkend a podobne.
Príklad z praxe
Neraz sa aj nám stalo, že klienti sa nám sťažovali na kolegov, že sa im nemôžu dovolať. Po otázke, kedy a koľko im volali, tak najčastejšie odpoveď bola 3x behom poslednej hodiny. A sťažnosť je na svete, pritom si neuvedomili, že maklér je len človek, môže byť práve tú hodinu u doktora, na úrade, riešiť obchod s iným klientom, či nie práve pri telefóne. Každý realitný maklér ale vie, že keď si nájde zmeškaný hovor, tak hneď ako je to možné zavolá späť, stačí počkať :-)
Záver
Aj realitný maklér je len človek, ktorý sa snaží vyjsť v ústrety požiadavkám všetkých klientov a zároveň zvládať výzvy svojej profesie. Ak si to uvedomíme, spolupráca môže byť príjemnejšia a efektívnejšia. Na konci dňa je dôležité pamätať, že úspešné obchody nevznikajú len z odbornosti, ale aj z rešpektu, dôvery a ľudského prístupu na oboch stranách. Neraz sa stáva, že kupujúci alebo predávajúci po uskutočnenom obchode ocenia ľudský prístup makléra milým darčekom, čo je asi to najväčšie ocenenie, aké realitný maklér môže dostať.