Predávate byt, dom, pozemok, chalupu alebo nejaký iný objekt a myslíte si, že je to jednoduché, veď nafotiť a "zavesiť" svoju nehnuteľnosť na web si dokážete aj sami a nikoho pri predaji nepotrebujete. V skutočnosti ale zistíte, že na Vašu ponuku reagujú len realitní makléri (vo väčších mestách aj desiati za hodinu) a okrem nich len zopár ľudí, ktorí nemajú seriózny záujem, len kladú "milión otázok". Po dvoch dňoch rezignujete a poviete si, že bude lepšie nechať to na profesionálov a svoj čas radšej využijete inak. Preto ďalším piatim realitným maklérom, ktorí Vás oslovia, dovolíte nafotiť a zainzerovať Vašu nehnuteľnosť. Prečo akurát piatim? Nie je to ani veľa a ani málo, veď toľko realitiek už predsa musí nájsť pre Vašu nehnuteľnosť klienta! Možno ste si to ani neuvedomili, ale toto je tá najväčšia chyba!
Základné chyby, ktorých sa predávajúci dopúšťajú:
1. Veľa predávajúcich si nepreverí, koho vlastne do svojej nehnuteľnosti púšťa. Je to profesionálna realitná kancelária alebo len maklér – dobrodruh, ktorému nejaký študent vytvoril webovú stránku, kam ponúkanú nehnuteľnosť umiestni a bude čakať, kým to snáď niekto nájde a zavolá? Každý predávajúci by mal vedieť o realitnej kancelárii čo najviac – kde inzeruje (využíva aj platené webové stránky alebo len tie, kde je to zadarmo), aký má tím maklérov, aký má vzdelávací program (zákony v realitách sa menia rovnako často ako v iných oblastiach), spolupracuje s hypotekárnymi poradcami, čo hradí realitná kancelária a čo predávajúci. V dnešnej dobe je možné všetky tieto informácie nájsť v priebehu 5 minút na internete. Z piatich realitných kancelárií nakoniec ostanú možno dve seriózne, ktoré po návšteve ešte kontaktujú predávajúceho, že nehnuteľnosť je umiestnená na webových stránkach a pošlú na seba kontakt, keby predávajúci niečo potreboval...
2. Predávajúci ponúkne svoju nehnuteľnosť veľkému počtu realitných kancelárií v snahe predať nehnuteľnosť v čo najkratšom čase. Vtedy ale nastáva boj realitných kancelárií o najnižšiu cenu, ktorú budú každý deň upravovať tak, aby boli na trhu najlacnejší. Po čase to pár kancelárii vzdá, ponuku stiahnu, lebo sa im už neoplatí za tak nízku cenu ďalej nehnuteľnosť inzerovať. Ostatné budú pokračovať v predaji, ale za cenu, ktorá je už nižšia ako si predávajúci určil. Keď nájdu vážneho záujemcu, prinútia predávajúceho k zníženiu ceny nehnuteľnosti o takú sumu, aby získali späť svoju províziu, ktorú stratili znižovaním ceny. A predávajúci väčšinou so znížením ceny súhlasí (či už preto, lebo je z toho unavený alebo preto, lebo mu predaj nehnuteľnosti ponáhľa), ale v podstate nie je s predajom spokojný. Pri veľkom počte realitných kancelárii ponúkajúcich tú istú nehnuteľnosť, zákonite dôjde k zníženiu ceny nehnuteľnosti v neprospech predávajúceho z dôvodu konkurencieschopnosti.
3. Predávajúcemu sa nechce stretávať so všetkými maklérmi, radšej pošle fotky na email, aby ju makléri zainzerovali. Tie však nemusia byť urobené tak, aby inak pekná nehnuteľnosť pôsobila pútavo a zaujala na prvý pohľad. Profesionálni realitní makléri vedia nehnuteľnosť nafotiť tak, aby vyvolali v kupujúcich záujem o obhliadku. Zároveň v ponuke od predávajúceho nemusia byť spomenuté dôležité informácie, ktoré by si makléri pri návšteve bytu všimli a pomohli k rýchlejšiemu predaju. V neposlednom rade je veľmi zlé, že makléri pri samotnej obhliadke nehnuteľnosti s potenciálnym kupujúcim pôsobia ako amatéri, nakoľko ju nikdy nevideli, čo vyvoláva zmiešané až komické pocity z celej nehnuteľnosti. Veď kto by sa nezasmial, keď maklér otvorí dvere do špajze a hovorí o kúpeľni.
4. Predávajúci uzavrie výhradnú zmluvu na predaj nehnuteľnosti hneď s prvou realitnou kanceláriou, čím vlastne vylúči všetky ostatné a možno oveľa profesionálnejšie a lepšie realitné kancelárie. Preto pred takýmto podpisom je potrebné pozrieť si aspoň webovú stránku a profil danej kancelárie a počkať radšej na viac ponúk od realitných kancelárií a až potom vybrať tú najlepšiu.
5. Predávajúci nedovolí realitnej kancelárii inzerovať svoju nehnuteľnosť na inzertných portáloch, pretože si ju na portáloch inzeruje sám. Je to jedna z veľkých chýb, pretože väčšina predávajúcich pozná možno jeden, dva, čí päť realitných portálov, no v skutočnosti ich je vyše dvesto, kde veľké realitné kancelárie inzerujú a hlavne pracujú s nehnuteľnosťou (topujú a posúvajú na popredné pozície). Pokiaľ predávajúci nevyužije čo najviac realitných portálov, je pravdepodobné, že mu bude predaj trvať oveľa dlhšie.
Rada na záver?
Nechajte všetko na profesionálov, ale skutočných. Pozrite si web kancelárie, profil ako fungujú, kde všade inzerujú a nechajte ich robiť si svoju prácu. Oni najlepšie vedia, čo majú spraviť, aby predali Vašu nehnuteľnosť čo najskôr, veď preto sú úspešní a poniektorí aj školení.
Veľa šťastia pri výbere!